We wtorek i środę, 14 i 15 marca, w Krakowie pojawią się mobilne gabinety. Nieinwazyjne badanie, które będzie w nich przeprowadzane za pomocą urządzenia FibroScan, ma na celu sprawdzenie wątroby pod kątem stłuszczenia lub zwłóknienia. Akcja jest kolejnym etapem kampanii „Prowadź się zdrowo”, skierowanej przede wszystkim do mężczyzn po 40. roku życia, narażonych na niealkoholową stłuszczeniową chorobę wątroby.
W Polskę ruszyły busy – mobilne gabinety! Na dwa dni zatrzymają się w Krakowie: 14 i 15 marca na placu Wielkiej Armii Napoleona przy Wawelu. Bezpłatne badania wątroby będą wykonywane od godziny 8:00 do godziny 16:00. Osoby zainteresowane będą mogły się na nie zapisać przez infolinię dostępną sześć dni w tygodniu (od poniedziałku do soboty w godz. 8:00-16:00) pod numerem 799 364 368 lub w miejscu postoju mobilnego gabinetu, jeśli tylko będą wolne terminy.
Badanie jest nieinwazyjne i każdorazowo potrwa około 10 minut. Pacjent otrzyma od osoby prowadzącej badanie wynik, który będzie mógł skonsultować ze swoim lekarzem i ustalić dalsze postepowanie. Należy pamiętać, że na trzy godziny przed badaniem nie można spożywać obfitych posiłków, ponieważ wówczas wynik będzie niewiarygodny.
Niemal co drugi ankietowany Polak nigdy nie badał wątroby
Impulsem do zrealizowania Przeglądu Wątroby były m.in. wyniki przeprowadzonego w kwietniu 2022 r. przez agencję IPSOS badania „Polacy a niealkoholowe stłuszczenie wątroby” [1], z którego wynika że 44% respondentów – mężczyzn w wieku 40-60 lat – nigdy nie wykonało żadnego badania pod kątem chorób wątroby! Na badania krwi w tym kierunku zdecydowało się 47% ankietowanych, natomiast na badanie USG jedynie 22%.
Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby wciąż jest mało znana w Polsce, mimo że może dotyczyć nawet 9 mln Polaków. Nieleczona może przejść w kolejne stadia, prowadząc np. do marskości wątroby lub raka wątrobowo-komórkowego. – mówi dr n. med. Jan Gietka, lekarz hepatolog, konsultujący w zakresie hepatologii w Warszawie. – Nie boli i jeśli już daje jakieś objawy, to są one nieswoiste, typowe również dla innych chorób. Właśnie dlatego w dorosłym życiu, a szczególnie po 40. roku życia, mężczyźni powinni regularnie chodzić na badania profilaktyczne wątroby. Teraz – w ramach kampanii „Prowadź się zdrowo” – zapisując się na badanie w mobilnym gabinecie, możemy sprawdzić, w jakim stanie jest nasza wątroba. – podsumowuje ekspert w dziedzinie leczenia chorób wątroby.
Prowadź się zdrowo – dosłownie!
W kampanię „Prowadź się zdrowo” zaangażowali się utytułowani kierowcy rajdowi – Mikołaj Marczyk oraz Kuba Przygoński. Zachęcają do badań i dbania o siebie przez cały rok – bez wyjątków.
Każdy kierowca rajdowy ma dwa priorytety: chce mieć działające bez zarzutu auto oraz doskonałą formę psychofizyczną, niezależnie od pory roku. Żeby osiągnąć te dwa cele, niezbędne są skrupulatność, dobre planowanie, motywacja i chęci do działań, nawet jeśli coś idzie nie po naszej myśli. W przypadku dbania o formę kluczowe znaczenie mają zrównoważona dieta oraz regularne badania profilaktyczne. Nie musisz być jednak kierowcą rajdowym, żeby o siebie dbać, po prostu „prowadź się zdrowo” i pamiętaj o tych prostych zasadach. – mówi Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.
Osią trwającej od listopada kampanii „Prowadź się zdrowo” jest platforma edukacyjna. Na stronie https://www.sanofi.pl/pl/Prowadz-sie-zdrowo można znaleźć porady i wskazówki, jak dbać o wątrobę.
Zapisz się na badanie już dziś!
Gdzie i kiedy?: 14 i 15 marca na placu Wielkiej Armii Napoleona przy Wawelu; w godzinach 8:00-16:00.
W jaki sposób?: Dzwoniąc na infolinię, pod numer 799 364 368 lub w miejscu postoju busa – mobilnego gabinetu, jeśli tylko będą wolne terminy.
O kampanii
Celem kampanii „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie, szczególnie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest jedną z grup narażonych na niealkoholową stłuszczeniową chorobę wątroby (NAFLD), która nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób[2].
Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.
Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.
O Sanofi
Sanofi to innowacyjna, globalna firma biofarmaceutyczna, której przyświeca jeden cel, aby zgodnie z hasłem „We chase the miracles of science to improve people’s lives”, stawiając na potęgę nauki, zmieniać świat na lepsze. W 100 krajach zaangażowane i utalentowane zespoły pracują na rzecz zmiany oblicza medycyny, czyniąc niemożliwe możliwym. Firma tworzy terapie oraz szczepionki, które ratują życie milionom ludzi na całym świecie. Kluczowym punktem ambicji firmy jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna. Sanofi zatrudnia w Polsce blisko 900 pracowników. Jedna z fabryk Sanofi zlokalizowana jest w Rzeszowie. Co roku firma produkuje w rzeszowskim zakładzie ponad 70 milionów produktów leczniczych, które trafiają zarówno na rynek polski jak i do 30 innych krajów.
Siedziba główna Sanofi mieści się w Warszawie, a centrum dystrybucyjne w podwarszawskich Błoniach. Według danych IMS Health Polska, Sanofi zajmuje jedno z wiodących miejsc w krajowym rankingu największych firm farmaceutycznych. Firma notowana jest na giełdach EURONEXT: SAN i NASDAQ: SNY.
Chcesz wesprzeć redakcję, kup w kiosku najnowszy numer magazynu Miasto i Ludzie