Franczyza to popularna forma biznesu, w ramach której korzysta się z wiedzy, doświadczenia oraz kapitału sieci franczyzowej. wybranej przez siebie marki na lokalnym rynku.
Warto wiedzieć, na czym polega franczyza i jakie są jej zalety. Pozwoli to na podjęcie decyzji, czy warto otworzyć własny biznes w wybranej przez siebie lokalizacji.
Czym jest i jak działa franczyza?
Na czym polega franczyza? To forma działalności gospodarczej, którą prowadzi się pod szyldem innej, powszechnie znanej oraz rozpoznawalnej marki. Występują w niej dwa podmioty – franczyzodawca i franczyzobiorca, których wiąże umowa o franczyzę. Określone są w niej obowiązki stron. Przede wszystkim franczyzobiorca zyskuje możliwość prowadzenia sklepu pod szyldem znanej marki przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy, a w zamian musi odprowadzać prowizję od zysków w określonej w umowie franczyzowej wysokości.
Podstawowe zalety franczyzy
Franczyza ma wiele zalet. Po pierwsze, dzięki niej można szybciej dotrzeć do klientów. Za marketing odpowiada franczyzodawca. To on decyduje, jakiego rodzaju promocję i w jakich mediach zastosować oraz uiszcza z tego tytułu opłaty. Kolejną zaletą franczyzy jest to, że można uzyskać pomoc na sam początek. Franczyzodawca zapewnia bowiem know-how i materiały na temat tego, jak prowadzić placówkę. To po jego stronie leży również wyposażenie oraz zatowarowanie sklepu.
Nie trzeba się zatem martwić o załatwianie dostawców. Ponadto niektórzy franczyzodawcy, jak chociażby Żabka, wspiera każdy sklep sieciowy, zapewniając np. innowacyjne rozwiązania, w tym inteligentny sprzęt czy też aplikacje zarządzające sklepem. To duża zaleta franczyzy. W ten sposób, dzięki nowoczesnej technologii, można skutecznie działać na konkurencyjnym rynku z konkurencyjnymi sklepami.
Oferty franczyzy – którą warto otworzyć?
Na polskim rynku działa wiele sieci franczyzowych w różnych branżach. Jeśli chodzi o oferty franczyzy, szczególnie wyróżnia się Żabka. Zgodnie z (najnowszymi) badaniami sieci jest ona obecna w świadomości aż 93% polskich konsumentów. Znany logotyp i wysoka popularność marki, niskie koszty początkowe w wysokości ok. 5 tysięcy złotych czy atrakcyjne przychody, które u 77% franczyzobiorców sięgnęły w skali miesiąca kwotę 22 tys. Złotych lub więcej w II kwartale 2022 r. – to główne atuty oferty franczyzy Żabki. Sprawiają one, że otwarcie sklepu pod tym szyldem z dużym prawdopodobieństwom skończy się sukcesem na lokalnym rynku.