Celem Izby jest wspieranie rozwoju gospodarczego rzemiosła poprzez:
– pomoc w reprezentowaniu zrzeszonych organizacji oraz rzemieślników wobec organów administracji publicznej, innych organizacji i instytucji;
– udzielanie swym członkom pomocy instruktażowej i doradczej w zakresie prawa pracy, przepisów BHP, możliwości skorzystania z funduszy pomocowych;
– sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem zawodowym w rzemiośle realizowanym na zasadach dualnego systemu kształcenia;
– walidacja kwalifikacji rzemieślniczych – przeprowadzanie zgodnie ze standardami egzaminów: mistrzowskich, czeladniczych, sprawdzających oraz poprawkowych;
– prowadzenie edukacji w zawodach szkolnictwa branżowego w ramach rzemieślniczych branżowych szkół I i II stopnia;
– prowadzenie centrum kształcenia zawodowego – organizacja turnusów dokształcania teoretycznego, kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych, kursów pedagogicznych dla instruktorów praktycznej nauki zawodu,
i innych.
Obecnie w szkołach branżowych prowadzonych przez Izbę kształci się ponad 600 uczniów i słuchaczy. W ramach dualnego systemu kształcenia proces edukacji realizuje 536 uczniów.
Jest to tzw. dualny system kształcenia, polegający na realizacji kształcenia praktycznego bezpośrednio na stanowisku pracy u pracodawcy i kształcenia teoretycznym w szkole. Młody człowiek to jednocześnie pracownik młodociany na podstawie umowy o pracę zawartej z pracodawcą – rzemieślnikiem oraz uczeń odbywający zajęcia w szkole przez 3 lub 2 dni w tygodniu.
Jako pracownik młodociany uczeń otrzymuje wynagrodzenie miesięczne, nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego w okresie ferii zimowych i wakacji, zdobywa nie tylko doświadczenie zawodowe i umiejętności, ale także staż pracy w danym zawodzie.
Dzięki takiemu systemowi kształcenia uczniowie płynnie przechodzą z systemu edukacji do świata pracy; kształtują kompetencje osobiste takie jak: dojrzałość emocjonalna, realizm życiowy, sterowanie własnym rozwojem zawodowym, odpowiedzialny stosunek do pracy, lojalność wobec pracodawcy, przedsiębiorczość.
Ponadto wzrasta u nich pewności siebie w porównaniu do absolwentów bez doświadczenia zawodowego, wzmacniają się kompetencje społeczne oraz świadomość swojej wartości rynkowej.
Dla pracodawcy to możliwość kształcenia ucznia dostosowana do oczekiwań i potrzeb, możliwość realnego wpływu na dobór młodocianych pracowników przyjmowanych na naukę zawodu; lepsza adaptacja ucznia z zespołem pracowniczym oraz znajomość kultury organizacyjnej zakładu, a przez to wyższa wydajność w pracy; wpływ na tworzenie programów nauczania, poprzez wzajemną współpracę szkoły i pracodawcy; możliwość wykształcenia pracownika adekwatnego do własnych potrzeb zawodowych i rozwojowych firmy, a także większe prawdopodobieństwo zachowania ciągłości zawodu.
Korzyści dla lokalnego i regionalnego rynku pracy to wzrost poziomu edukacji oraz nabywania kompetencji (wiedza, doświadczenie, umiejętności) wśród absolwentów szkól branżowych, dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb pracodawców; bardziej efektywny system kształcenia zawodowego – przygotowanie do wykonywania konkretnego zawodu; rozwiązanie systemowe, które ułatwia zatrudnienie absolwentów szkół zawodowych; współpraca między przedsiębiorcami a edukacją, w zakresie definiowania kierunków i form kształcenia zgodnie z bieżącymi potrzebami rynku pracy.
Zawody wyuczane przez rzemieślników to: blacharz samochodowy, cukiernik, elektromechanik samochodowy, elektryk, fryzjer, kucharz, lakiernik, lakiernik samochodowy, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik precyzyjny, monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, operator obrabiarek skrawających, piekarz, stolarz, ślusarz, tapicer i inne. Rocznie w wyżej wymienionych zawodach przeprowadzane są egzaminy czeladnicze w liczbie ponad 400 osób.
Dlatego też należy podkreślić, że rzemiosło reprezentowane przez Izbę Rzemieślniczą w Tarnowie jest ważnym partnerem na lokalnym rynku pracy poprzez:
– zbieżność kierunków kształcenia z rzeczywistymi potrzebami rynku pracy;
– naukę poprzez pracę w rzeczywistym środowisku pracy;
– mistrza szkolącego jako nauczyciela – zawodowca oraz mentora dla młodego człowieka;
– łączenie doświadczenia, wiedzy z nowoczesnymi technologiami i trendami rynku konsumenta;
– tworzenie alternatywnych ścieżek rozwoju dla młodych;
– naukę połączoną z pracą za wynagrodzeniem z tytułu praktycznej nauki zawodu;
– realną możliwość wejścia na rynek pracy bez konieczności poszukiwania miejsca pracy: miejsce nauki zawodu – miejscem pracy;
Ponadto realizowane przez Izbę Rzemieślniczą w Tarnowie projekty unijne, a zwłaszcza „CKZiU Edukator II” poszerzają kompetencje, kwalifikacje i umiejętności młodych ludzi poprzez udział w szkoleniach, kursach zawodowych i stażach.
Zapraszamy zatem do kontaktu z nami, na naszą stronę internetową: www.izbarzemieslnicza.tarnow.pl oraz do naszych placówek oświatowych.
Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia składamy Państwu najserdeczniejsze życzenia: zdrowia, pokoju, radości i spełnienia wszystkich planów w Nowym 2022 Roku.
Tekst opublikowany w gazecie Miasto i Ludzie z 17 grudnia 2021 r.
PNTMIL1217s001-0