Menu

Śnieżka: sezon z lepszymi wynikami

W III kwartale 2019 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka wypracowała wyższe przychody ze sprzedaży i zyski niż rok wcześniej – przede wszystkim dzięki sprzyjającej koniunkturze na rynku farb dekoracyjnych w Polsce oraz konsolidacji wyników Poli-Farbe na Węgrzech. Równolegle Śnieżka kontynuowała cykl inwestycyjny, największy w swojej historii.

W III kwartale 2019 roku, na który przypada druga, letnia część sezonu remontowo-budowlanego, Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła 246,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+33,7% r/r), 51,4 mln zł zysku EBITDA (+33,3% r/r) oraz prawie 36 mln zł zysku netto (+34,5% r/r). Zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 33,8 mln zł i był o 29,6% wyższy niż rok wcześniej.

Wypracowane w ciągu tych miesięcy rezultaty przełożyły się pozytywnie na wyniki Grupy za trzy kwartały 2019 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w tym okresie wyniosły 575,6 mln zł i były o 18,8% wyższe w porównaniu do poprzedniego roku.

Tegoroczny sezon przyniósł kontynuację pozytywnych dla Śnieżki trendów, które obserwujemy już od dłuższego czasu. W Polsce nasi klienci coraz częściej decydują się za zakup farb i lakierów z segmentu premium, w tym naszych marek Magnat oraz Vidaron. Odnotowujemy również wyższy popyt na produkty ze średniej półki cenowej, które oferujemy m.in. pod marką Śnieżka – komentuje wyniki Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA. – Stopniowe przechodzenie konsumentów w kierunku produktów droższych, bardziej ekologicznych, z mniejszą ilością lotnych związków organicznych coraz wyraźniej widać także na Węgrzech, obecnie naszym drugim największym rynku – dodaje.

Największy udział w skonsolidowanym wyniku Grupy za trzy kwartały 2019 roku miały przychody ze sprzedaży osiągnięte w Polsce, które wzrosły o 4,8%, do 393,9 mln zł i miały 68% udziału w łącznych przychodach. Istotny wpływ na zwiększenie sprzedaży w tym okresie miało powiększenie się grupy kapitałowej o węgierską spółkę produkcyjną Poli-Farbe Vegyipari Kft. i jej spółki zależne w Rumunii i na Słowacji prowadzące działalność handlową. Przychody Grupy wypracowane na Węgrzech (po konsolidacji wyników Poli-Farbe od 15 maja br.) wyniosły 71,6 mln zł. Na koniec września br. udział węgierskiego rynku w skonsolidowanych przychodach wzrósł do 12,4%, ale docelowo może przekroczyć 20%.

Na Ukrainie i Białorusi – pozostałych kluczowych rynkach Grupy – przychody ze sprzedaży po trzech kwartałach 2019 roku były: nieznacznie wyższe na rynku ukraińskim (+0,3% r/r) oraz niższe na rynku białoruskim (-2,4% r/r) niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Od początku roku, tj. w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2019 roku, Grupa zanotowała wyższe zyski: zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 246,8 mln zł (+21,3% r/r), zysk na działalności operacyjnej (EBIT) w wysokości 87,0 mln zł (+7,0% r/r), wynik EBITDA w wysokości 105,8 mln zł (+11,3% r/r), oraz skonsolidowany zysk netto w wysokości 70,4 mln PLN (+9,1% r/r). Jednocześnie – ze względu na wyższe koszty – Śnieżka osiągnęła niższe marże niż rok wcześniej, za wyjątkiem marży brutto na sprzedaży, która wzrosła do wysokości 42,9%.

Dalszy ciąg cyklu inwestycyjnego

Po trzech kwartałach 2019 roku nakłady inwestycyjne w Grupie Kapitałowej Śnieżka wyniosły 139,6 mln zł, tj. były o 171,9% wyższe niż w analogicznym okresie ub.r.

W samym tylko III kwartale 2019 roku Grupa wydała na rozwój 23,4 mln zł, kontynuując modernizację i rozbudowę linii produkcyjnych, usprawnienie procesów magazynowania oraz optymalizację kosztów wytwarzania w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce. Prace w tym zakresie są bliskie ukończenia. Do końca 2019 roku planowane jest zakończenie modernizacji (w tym automatyzacji) i rozbudowy linii do produkcji farb kolorowych w zakładzie Lubzinie, a w I kwartale 2020 roku – farb białych w Pustkowie (oba zakłady są zlokalizowane w województwie podkarpackim).

Na początku 2020 roku powinny zakończyć się także główne wdrożenia zaplanowane w ramach transformacji cyfrowej Change IT, która ma zapewnić Śnieżce kolejne przewagi konkurencyjne w zakresie nowoczesnych metod zarządzania sprzedażą oraz relacjami z klientem.

Ponadto w III kwartale ruszyła budowa nowoczesnego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli na szybsze i tańsze zaopatrywanie rynku w produkty Śnieżki. Planowany koszt budowy I etapu, tj. hali magazynowej, to prawie 77 mln zł. Nowy obiekt o łącznej powierzchni ponad 44 tys. m2 ma zostać oddany do użytku w I kwartale 2022 roku. Docelowo przejmie on funkcje obecnych  magazynów.

Łączna wartość inwestycji zaplanowanych na lata 2018-2022 może wynieść ponad 300 mln zł.

Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA to firma z ponad 35-letnim doświadczeniem na rynku chemii budowlanej i wiodąca spółka w Grupie Kapitałowej Śnieżka, która jest jednym z liderów na rynku farb dekoracyjnych, lakierów oraz szpachli w Polsce, na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi. Jej kluczowe marki to: Śnieżka, Magnat, Vidaron, Foveo Tech, Beston i Rafil, a także popularne na węgierskim rynku: Platinum, Inntaler, Cellkolor i Boróka.

Grupa Kapitałowa Śnieżka jest klasyfikowana do grona 25 największych producentów farb w Europie, będąc jednocześnie jedynym reprezentantem branży w środkowo-wschodniej części kontynentu. We wszystkich spółkach należących do Grupy jest zatrudnionych ponad 1 400 pracowników, a zlokalizowane w czterech krajach (Polska, Węgry, Ukraina i Białoruś) fabryki wytwarzają̨ rocznie około 190 mln kg różnego rodzaju wyrobów chemii budowlanej. Na koniec 2018 roku produkty Grupy były sprzedawane na blisko trzydziestu rynkach zagranicznych.

Od 2003 r. akcje FFiL Śnieżka SA są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a jej założyciele i ich sukcesorzy nadal kontrolują ok. 60% kapitału zakładowego. Od czasu debiutu na giełdzie FFiL Śnieżka SA regularnie wypłaca akcjonariuszom dywidendę z wypracowanych zysków.

Dodaj komentarz

Możesz użyć znaczników HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>